Företag som vill minska sina koldioxidutsläpp på lokal nivå kan söka pengar för forskning och utveckling via Naturvårdsverket och deras satsning Klimatklivet. I höstas ansökte GLC om stöd. Det var drivmedelsgruppens Bosse Jonsson som skrev ansökan i samarbete med sina kollegor. I förra veckan kom beskedet att GLC tilldelats 4 miljoner till ett projekt.

Bosse! Vad är nu detta för ett projekt?

  • Jo, det finns ett väldigt spännande och fossilfritt bränsle som  heter ED95. Det tillverkas i Sverige av cellulosa från våra skogar. Det är en ren restprodukt från pappersbruk. Produkten är en Etanol där man tillsatt 5% tändförbättrare. Det är det Övik-baserade företaget Sekab, granne med MODO, som tillverkar bränslet. Vi ska nu starta 5 stationer i västra Sverige runt Göteborg och Kungälv samt en station i Halland där man kan tanka detta bränsle. Vi gör den här satsningen tillsammans med Sekab och Scania. Det blir de första stationerna av denna sort söder om Linköping.

Kan alla lastbilar tanka ED95?

  • Nej idag är det endast Scania som tillverkar dieselmotorer som kan köras på ED95. Scania kommer dessutom snart med två helt nya ED95-motorer. En 9 litare på 280 HK och en 13 litare på 450 HK.

Hur klimatsmart är då ED95?

  • Det är ca 80% mindre klimatpåverkan när man kör på ED95 mot när man kör på vanlig diesel.

När har ni stationerna på plats?

  • Vi räknar med att vara på banan om ca 2 år. Förhoppningsvis har vi första stationen på plats innan årskiftet och de här första (5 + 1) skall vara på plats senast i juli 2020.

Bra jobbat, Bosse och övriga på drivmedelsgruppen.